Fargevalg er viktig når det kommer til bedriftsidentitet. Det er viktig å velge farger som symboliserer bedriften på best mulig måte, samtidig som den støtter opp under virksomhet og troverdighet. Hvor ofte har du sett et treningssenter i grå drakt, eller noen i helsesektoren i svarte arbeidsklær? Eller hva tenker du om et rosa begravelsesbyrå?
Å identifisere en farge som kan bidra i din kommunikasjon som selskap, har en sterk psykologisk effekt. Når NSB og Nettbuss slo seg sammen, var det ikke uventet at de gikk for en grønn hovedfarge som tydelig representerer deres satsningsområde om å bidra til FNs bærekraftsmål med grønnere transportalternativ. Det er lett å resonnere seg frem til, synes du ikke?
Hva med den helrøde NAV, sier du? Jeg kjenner ikke til historien til fargevalget, men skulle jeg gjøre en gjetting med min fagkunnskap - ville jeg antatt at de har vektlagt viktighetsgraden av organisasjonen. Rødt brukes ofte når noe er funksjonskritisk eller viktig for mange. Du kan fint velge rødt i din identitet selv om du ikke har samme posisjon som NAV. Rødt kan ha flere spennende sider ved seg, det ser du litt lengre ned i teksten.
Hvilken farge er du og din bedrift i oversikten under?
Blå:
Den tryggeste og sikreste fargen. Det er den dominante fargen i valg av logo på verdensbasis. Se på Facebook, LinkedIn, Twitter, Samsung og vår egen Finn.no. Blå er beroligende og en positivt ladet farge. Det er svært lite negativt knyttet til blått.
Grønn:
Naturens farge. Miljø og helse står sterkt med grønt, og det er mange andre selskap som kan benytte grønnfargen med hell. Et teknologiselskap med kjerneområde innen bærekraft, en sportsforretning - eller en dyrebutikk. Kjente grønne er jo blant annet VY, som nevnt tidligere, Animal Planet og Mester Grønn
Brun:
Brun gir litt av den samme naturlige og miljøvennlige følelsen som grønn, men har et litt roligere uttrykk. Det amerikanske transportselskapet UPS bruker brunt, og brunfargen er et godt valg ved salg av varer som kjøtt, kaffe og organiske produkter.
Gul:
Gul er en av de første fargene øyet ser. Den har av den grunn også et element av advarsel i seg og er derfor ofte brukt i trafikken. Som logo krever den sin oppmerksomhet, og er en glad og varm farge. McDonalds er kanskje den største av de kjente, men også IKEA og Ferrari har gul som en av fargene i logoen.
Rød:
Den intense røde gir oppmerksomhet, utstråler viktighet og har masse energi. Den røde fargen er også et glimrende valg om man ønsker å nå en ung målgrupppe. Visste du forresten at fargen rød gjør deg sulten? Det er nok ikke helt usannsynlig at McDonalds, Burger King, Friday's, Peppe's Pizza og mange andre hurtigmatkjeder forsøker å lokke deg inn i restauranten med en gjennomtenkt fargestrategi.
Svart:
Svart symboliserer makt og styrke. Det er en farge som kan posisjonere deg og merkevaren din svært godt sammen med et logosymbol eller gjenkjennelig skrifttype - bare se på Nike, Jaguar, Statsbygg og NRK. Svart kan lett bli litt usynlig, men de fleste med svart logo har flere farger å spille på i sin identitet.
Grå:
Grått er sjelden en bærende farge når den brukes i logosammenheng. Den er likevel en svært god farge for bruk i kombinasjoner i stedet for svart, da den har en litt mykere fremtoning. Den gir et tydelig preg, uten å være for hard. Alcatel, Apple og den kjente publiseringsløsningen WordPress benytter grått med hell.
Hvit:
Hvitt symboliserer renhet. Hvitt som hovedfarge i en logo er ikke å anbefale, men sammen med andre farger kan den ha sin funksjon. Som oftest finner man hvite logoer der det er mørk bakgrunn, som i et symbol eller i en boks. De fleste logoer bør uansett kunne leve godt som hvit og sort variant i tillegg til den fargede logoen.
Det finnes mange fargenyanser i tillegg til de jeg har nevnt i teksten over, og det handler egentlig mest om å finne den fargen som matcher din identitet.
UniConnect er også i endring - logoen er nå i grå og korall, i kontrast til grå og blå som den var tidligere. Korall er definert som årets farge i 2019 av fargereferanseselskapet PANTONE® og fargen symboliserer vårt medfødte behov for optimisme og gledesfylte sysler. Det oppsummerer svært godt UniConnects egen visjon og misjon. Ta kontakt for en konstruktiv og uforpliktende samtale i dag!
Kontakt: 92 22 11 32 / gryhege@uniconnect.no
Comentários