top of page

Fem ekspertråd og tilhørende fallgruver på veien til ny nettside


Hva, hvordan og hvem? Naviger stødigere i nettsideleverandørjungelen med disse gode rådene for deg og din bedrift.

Å gå til anskaffelse av en godt gjennomtenkt nettside kan være den aller beste salgskanalen du investerer i. Her får du fem svært gode råd på veien til ny nettside, sammen med fem ting du absolutt bør unngå.


Du er den stolte eier av ditt produkt. Du har investert mye tid og penger i produktutviklling så langt, og du gleder deg enormt til å endelig lansere og starte din egen bedrift. I jungelen av tilbydere sikter du deg inn på noen få leverandører for å se om en av dem kan være rett aktør for å lage nettsidene som skal få produktet ditt til å skinne - og ikke minst gjøre deg synlig og generere salg i ditt marked.


Nettsideleverandører finnes det mange av, men hvem forstår deg og ditt produkt aller best? Og hvordan skal du komme til målet uten å brenne av all startkapital som helst skal gå til en rekke markedsaktiviteter?


Her følger fem gode råd som vil hjelpe deg til å ta en beslutning du og ditt produkt kan leve lenge med, og tilhørende råd om hva du ikke bør gjøre:


1. Behov - Hva trenger du?

Gjør deg noen klare tanker om hva du trenger for å generere salg i foretaket ditt. Studer dine konkurrenter grundig! Finn og trekk ut det aller beste hos dem, gjør det til ditt eget og gjør det enda litt bedre! Skisser et enkelt rammeverk på bakgrunn av kompetansen du har ervervet deg rundt dine konkurrenter, gjør et anslag for hvor mange sider og hvilke funksjoner du har behov for - og legg en tydelig føring for prosjektet ditt, slik at du er i en svært god forhandlerposisjon når du kontakter den potensielle nettsideleverandøren. Vet du ikke hva du vil ha, er faren stor for at veien til målet blir lengre og at du betaler langt mer enn du nødvendigvis trenger.

Vær tydelig, gjør et grundig forarbeid og la det bli en enkel og rimelig oppgave å sette opp din nettside.

2. Innhold - Hva skal du kommunisere?

Skal foretaket ditt ha et "visittkort" på nett med helt enkel informasjon om selskapets produkter/tjenester og kontaktinformasjon, eller skal du ha hele driftsgrunnlaget for din virksomhet på nett i form av en nettbutikk eller et onlinekurs? Kjenner du på begrensningene rundt innholdsproduksjon, og overlater dette til din nettsideleverandør - sørg for at dere har en felles forståelse rundt kommunikasjon og budskap. Ikke la en hvem som helst boltre seg i stutte standardfraser og ren informasjonsformidling. Du har behov for noen som forstår deg, og snakker ditt språk. Samtidig er innholdet du produserer viktig for posisjonering i søkemotorene. Visste du at søkemotorene kan rangere deg dårligere og til og med "straffe deg" med dårligere plassering om du kopierer innhold direkte fra andre?


3. Funksjon - Hvilken publiseringsløsning skal nettstedet mitt ha?

Hvilken publiseringsløsning kan imøtekomme ditt behov i dag, og hvilken løsning kan imøtekomme ditt behov i morgen? Det kalles CMS (Content Management System), og er egentlig innholdshåndteringssystem som lar deg sette opp nettløsninger uten å nødvendigvis skrive ren kode. Noen av systemene du kan velge mellom, blant svært mange, er Umbraco, WordPress, Joomla, Drupal, eZ publish, Sitecore, EPiServer, Squarespace, Wix, Ghost og Medium. Noen utviklere er helt låst til "sitt system", som de sverger til for en hver pris - men om et "visittkort" på nett koster deg en nyre, sommerferien de tre neste årene, 100 000,- av markedsbudsjettet og 50 timer med opplæring, er det som å skyte spurv med kanon. Lytt heller til en leverandøruavhengig ekspert, som tenker aller mest på ditt behov for din bedrift og dine produkter eller tjenester.


4. Drift og vedlikehold - Klarer du å betjene løsningen selv?

Så har du gjort et såkalt "scoop". Bedriften din er på nett, produktet ditt er godt mottatt i markedet og du har sluppet å selge en nyre, du skal til Kreta med familien til sommeren og markedsbudsjettet ditt er sånn passe romslig. Du kjenner du er fornøyd, og fokuserer på å videreutvikle produktporteføljen. Hva nå? Du må gjøre endringer. Bedriften din selger mer av ditt nye produkt enn ditt første, og du ser du bør fokusere på nye forretningsområder. Hvordan går du frem? Du har kjøpt en løsning du ikke forstår opp-ned på, og du ser av den lille teksten at endringer på nettsiden likevel vipper økonomien til blodrødt - og at en liten endring gjør at du rykker nesten hele veien tilbake til start. Du ønsker ikke en slik avtale. Du ønsker aller helst et system du kan betjene selv, en mulighet for god opplæring og en supportavtale med en god timepris om du likevel ønsker å la nettsideleverandøren stå for endringene på din nettside.


5. Lisenser og avgifter - Hva er reelle kostnader for nettsiden over tid?

Ok, så har du betalt totalt 10 000,- for nettsiden din. Du føler den er helt perfekt for deg, og du leverer svært godt i ditt marked og budsjettene dine er i balanse. Du har kjøpt et produkt, men kjøpet ditt stopper ikke der. Hver måned fremover må du betale nær et firesifret beløp, og gjør du ikke det er nettsiden din borte og inntektene dine null-niks-nada. Den onde spiralen er i gang og planene om en solbrun tilværelse midtsommers henger i en tynn tråd. Det er bare å skrape fjorårets kulinariske burgerutskeielser av grillristen, og håpe på norsk tropesommer. De fleste løsninger har en drifts- og vedlikeholdskostnad, men så lenge din leverandør ikke er åpen og transparent på hva som går til hva og hvilke reelle kostnader det er for deg å ha en avtale med dem, bør alle varsellamper lyse! Vi som utviklere og eksperter på området må selvfølgelig fakturere reelle kostnader, men du trenger ikke føres bak lyset og bare godta et fastsatt beløp. Her bør du stille krav til en detaljert oversikt over hva som er reelle kostnader (om du eventuelt ønsker å ta over driften selv) og hva utvikler tar for å drifte dette for deg. Det er en åpenhet du som kunde bør forlange og en åpenhet din leverandør selvfølgelig skal tilby!

Tar du en kritisk og aktiv rolle i ditt prosjekt, unngår du kostbare omveier på vei til målet du har satt for bedriften.

Gjør du deg noen gode tanker rundt disse fem punktene er du langt bedre rustet når du skal sette i gang arbeidet med å få på plass en ny nettside, eller om du tenker å redesigne en eksisterende side. Det er du som bør sitte i førersetet under produksjonen av din nettside. Det er tross alt du som kjenner produktet ditt aller best - og nettsideleverandøren din bør derfor lede deg trygt og forsvarlig gjennom en slik produksjon.

Kort oppsummert vil det være lønnsomt for deg å velge en nettsideleverandør som forstår deg og ditt behov, har en god forståelse av dine budsjetter og hva du egentlig ønsker å kommunisere.


Som et tillegg er det en selvfølge at din nettsideleverandør har en beviselig svært god kompetanse rundt UI-design (forståelig brukergrensesnitt/design) og UX-design (forståelig/logisk funksjonalitet) slik at dine kunder raskt forstår hva du ønsker å kommunisere, og hvordan de kan benytte seg av nettsiden din for å lære mer om, eller kjøpe dine produkter og tjenester. Dessuten bør du forsikre deg om at nettsideleverandøren har kunnskap om grundig søkemotoroptimalisering (SEO - Search Engine Optimization). Hva skal du med en nettside om ingen finner deg i sitt søk etter produkter og tjenester du kan levere?

Det er en stor forskjell på "å tegne en jente" og "å tegne en jente". Sånn er det når du skal velge nettsideleverandør for ditt produkt eller dine tjenester også. Det er en stor forskjell på "å designe en nettside" og "å designe en nettside".

 

UniConnect er 100% plattformuavhengig - og skissering av løsning baseres utelukkende på en langsiktig behovsanalyse, kundens driftskompetanse og ønskede funksjonsløsninger. Det ligger ingen økonomiske føringer eller inntjeningsavtaler for UniConnect å velge den ene publiseringsløsningen fremfor den andre, og alle kostnader for utvikling, drift og support legges frem før kontraktsinngåelse. Det finnes ingen liten skrift i tilbudsfremleggelsen, og dialog rundt kompetanse for langsiktig drift og vedlikehold er nøkkelen for valg av publiseringsløsning for deg og din bedrift. UniConnect kan levere hele eller deler av løsningen din, og du står helt fritt til å benytte deg av annen kompetanse i den grad du ønsker det.

Sammen kan vi sette opp en løsning som tilfredsstiller dine behov. Og er du ikke Norsk Tipping, Skatteetaten eller Netflix - så klarer vi garantert å møtes på funksjon, et langsiktig perspektiv og solid driftssikkerhet. Har du større produkt- eller funksjonsspesifikke behov, har UniConnect et bredt eksternt nettverk som gjerne kan hjelpe deg på veien til å lykkes.


 

Kontakt: 92 22 11 32 / gryhege@uniconnect.no







bottom of page